Η Κύπρος τιμά τη μάνα μέσα από μια συλλογή γλυπτών

Σε καμία ίσως άλλη χώρα στον κόσμο, εκτός της Κύπρου, δεν υπάρχουν περισσότερα γλυπτά που να τιμούν τη μάνα. Είναι πραγματικά αξιοσημείωτος αυτός ο σεβασμός, αυτή η τιμή που αποδίδεται στο ιερό αυτό πρόσωπο, στο πρόσωπο της μάνας, με τους πολλούς της ρόλους. Σε όλες τις περιοχές της Κύπρου, ο επισκέπτης θα δει ένα γλυπτό αφιερωμένο στο πρόσωπο αυτό, το μοναδικό για κάθε άνθρωπο. Η μάνα στην Κύπρο αντικατοπτρίζει την ίδια την ιστορία του νησιού, μια ιστορία πολυτάραχη και πληγωμένη. Κι αυτό αποτυπώνεται στα περισσότερα από αυτά τα γλυπτά.

Συλλογή γλυπτών

Η μάνα των Αγνοουμένων στη Λευκωσία, η Κύπρια μάνα στο Παλαιοχώρι, “ενδεδυμένη” με την παραδοσιακή κυπριακή φορεσιά και αφιερωμένη στις μάνες που έδωσαν και αυτές τον πικρό αγώνα την περίοδο 1955-1959, η Μάνα Κύπρος που κρατά τις αλυσίδες της σκλαβιάς και οι άλλες 4 φιγούρες που τη συνοδεύουν (μάνα του πεσόντος, του πρόσφυγα, του αγνοούμενου και του εγκλωβισμένου), στην Αραδίππου, η αγρότισσα μάνα στην Αργάκα, η πολύτεκνη μάνα στη Λεμεσό, η μπρούτζινη μάνα με τα παιδιά της στη Λάρνακα, η πολύτεκνη μάνα στην Πάφο… Κάθε γλυπτό και ένας διαφορετικός ρόλος, πρωτίστως συμβολικός και κυρίως διαχρονικός.

Η τελευταία και πιο πρόσφατη προσθήκη στην ιδιότυπη αυτή “συλλογή”, που κατέχει η Κύπρος από γλυπτά αφιερωμένα στη μάνα, είναι αυτή που έγινε το καλοκαίρι του 2008, στον Τύμβο Μακεδονίτισσας στη Λευκωσία. Πρόκειται για τη Μάνα των Αγνοουμένων, μια δημιουργία του Έλληνα γλύπτη Αχιλλέα Βασιλείου.

Είναι ένα γλυπτό, σε φυσικό μέγεθος, φτιαγμένο από λάβα Σαντορίνης, όπως άλλωστε και οι πέτρες που βρίσκονται στη βάση του και στις οποίες έχουν χαραχτεί τα ονόματα των αγνοουμένων των περιόδων 1963-1964 και 1974. Το έργο περιφέρεται αργά, “κοιτώντας” προς όλα τα σημεία του ορίζοντα. Το ένα χέρι του γλυπτού είναι σηκωμένο πάνω από τα μάτια, θέλοντας να δώσει την αίσθηση ότι η μάνα αυτή, η μάνα των αγνοουμένων, εξακολουθεί ακόμη και σήμερα να αναζητά, να ψάχνει τα παιδιά της…